FAQ

HVORDAN FUNGERER FAKTURA- OG DELBETALINGSTJENESTEN?

Betalingsløsningen gir deg en trygg og fleksibel valgmulighet for å betale dine kjøp i ett eller flere avdrag. Det er en enkel prosess, hvor du identifiserer deg online, slik at vi kan gjennomføre en kredittvurdering og tilby deg ulike debetalingsvalg. Vanligvis vil du motta varen først, for deretter å betale for varen i ett eller flere avdrag gjennom mottatt faktura. Betalingsløsningen, som er basert på en engangskreditt, er tilgjengelig umiddelbart når du gjennomfører kjøpet, men vil ikke binde deg til et permanent kredittforhold.

HVA MÅ JEG GJØRE FOR Å BENYTTE BETALINGSLØSNINGEN?

En positiv kredittvurdering er avhengig av at du har et norsk personnummer, og en permanent og offisiell adresse i Norge. Vanligvis vil betalingsløsningen være en tilgjengelig for kjøp mellom kr. 200 og kr. 18.500. Avhengig av vår kredittvurdering kan vi ved enkelte tilfeller tilby lavere kredittgrense pr. kjøp. Nettbutikken vil tilby mer presis informasjon rundt hvilke beløpsgrenser som gjelder for gjeldene butikk. Betalingsløsningen er kun tilgjengelig for privatpersoner. Som en ansvarlig kreditor har vi satt krav til din betalingshistorikk. Dersom du har en betalingsanmerkning, har fryst din egen mulighet for kreditt, eller dine kredittopplysninger er gjort utilgjengelig for kredittbyråer, vil ikke denne betalingsløsningen kunne bli benyttet.

HVORDAN KAN JEG BENYTTE BETALINGSLØSNINGEN I EN NETTBUTIKK?

Å bruke betalingsløsningen er svært enkelt. Bekreft din identitet via ditt personnummer og velg betalingsplan i henhold til hva som passer deg best. Du kan velge mellom en enkelt faktura, eller å betale gjennom delbetaling. For å forsikre oss om at din økonomiske situasjon tillater ytterligere kreditt ber vi deg ved valg av delbetaling om å besvare noen spørsmål utledet i henhold til forskrift fra Finanstilsynet.

Dersom du velger å betale gjennom delbetaling vil det bli inngått en kredittavtale. Kredittavtalen vil bli inngått med Collector Bank AB, og vil være gyldig etter at kredittvilkårene er godtatt og en positiv kredittvurdering har blitt utført.

Du kan lese igjennom de alminnelige kredittvilkårene og lagre dokumentasjonen i betalingsprosessen. Vilkårene vil også være tilgjengelig her.

HVORFOR TRENGER JEG NOEN GANGER Å BENYTTE BANKID I NETTBUTIKKEN?

Vår målsetning er å sikre at betalingsløsningen er trygg for våre kunder. Ved å benytte BankID, kan vi enklere beskytte deg mot misbruk og svindel, og tilby en trygg opplevelse rundt handel på nett.

HVA OM JEG ØNSKER Å BETALE MIN FAKTURA I AVDRAG?

Dersom du i utgangspunktet har valgt å betale hele fakturaen ved forfall, men alikevel ønsker å betale via delbetaling, kan dette enkelt gjøres ved å søke via vår nettside. Du velger først hvilken nedbetalingsplan du ønsker, og vi vil deretter gjennomføre en kredittvurdering. En avtale om delbetaling vil være inngått når kredittbetingelsene er akseptert og det har blitt gjennomført en positiv kredittvurdering. Ytterligere informasjon om nedbetalingsalternativer og alminnelige kredittbetingelser er tilgjengelig her.

Du kan når som helst innfri hele beløpet som er utestående og kredittavtalen vil ta slutt umiddelbart etter mottatt innbetaling. Du kan se ditt utestående beløp her i vår online tjeneste, eller ta kontakt med kundeservice for informasjon.

HVORFOR BER TJENESTEN MEG OM Å FYLLE INN MITT PERSONNUMMER

Ved å benytte ditt personnummer så kan vi identifisere deg på en sikker måte når vi skal gjøre vår kredittvurdering, og dermed unngå misbruk og svindel. Vi ønsker å være ansvarlige og at løsningen skal være sikker for kundene våre. Dine personlige data blir sendt til oss via en sikker forbindelse, og vi bruker oppdaterte krypteringsmetoder i vår databehandlingsprosess.

Collector Bank AB har lisens fra Datatilsynet for behandling av personopplysninger, og våre profesjonelle ansatte bistår våre kunder med trygghet og ekspertise. I alt vårt arbeid følger vi gjeldene norske lover rundt lagring av data og innsyn i personopplysninger. Kredittvurderingen utføres av Collector Bank AB, og informasjonen vil ikke bli lagret hos nettbutikken hvor kjøpet blir utført. Din personlige informasjon vil kun bli benyttet til å beslutte om kreditt skal gis eller ikke.

HVILKEN INFORMASJON VIL BLI BENYTTET I KREDITTVURDERINGEN?

Kredittvurderingen vil baseres på informasjonen du oppgir i forbindelse med kjøpet, informasjon fra kredittopplysningsbyrået og eventuelt kundeforhold du allerede har med Collector Bank AB. Kredittvurderingen utføres av Collector Bank AB, og informasjonen vil ikke bli lagret hos nettbutikken hvor kjøpet blir utført.

HVOR KAN JEG SE KREDITTBETINGELSENE FOR BETALINGSLØSNINGEN

Du vil motta de generelle kredittvilkårene fra den aktuelle nettbutikk i forbindelse med kjøpet eller finne de her.

Nettbutikken tilbyr også standard europeiske betingelser rundt forbrukskreditt som du også kan finne her.

HVOR MYE KOSTER DET Å BENYTTE BETALINGSLØSNINGEN?

Hvis du velger faktura som betalingsmåte, kan det bli lagt til et fakturagebyr avhengig av butikken du handler fra. Dersom du velger delbetalingsalternativet, er kredittkostnadene synliggjort via eksempler på butikkenes nettsider. Du kan se de spesifikke kostnadene for ditt kjøp, i nettbutikken før kredittavtalen aksepteres. Noen nettbutikker kan ha egne avgifter for ulike betalingsalternativ.

JEG ØNSKER Å ENDRE FORFALLSDATO PÅ FAKTURAEN. HVA GJØR JEG?

Du kan logge inn via vår forbrukerportal, og utsette forfallsdatoen med maksimalt 14 dager fra opprinnelig forfallsdato. Vi vil belaste kr 49,- for utsettelse av forfallsdato. Vær oppmerksom på at du ikke kan utsette forfall på en faktura som allerede har forfalt. Du kan også kontakte vår kundeservice på telefon 21 89 63 20, eller sende en e-post til contactcenter@collectorpayments.no.

HVORDAN BEREGNES ÅRLIG RENTE?

Vær oppmerksom på at den effektive renten beregnes på basis av de månedlige avdragene og renter i forhold til dette. Se de spesifikke betingelsene fra forhandleren/nettbutikken som tilbyr betalingsløsningen for detaljert informasjon.

JEG HAR IKKE MULIGHET TIL Å BETALE FAKTURAEN ELLER AVDRAGET INNEN FORFALL. HVA GJØR JEG?

Ta kontakt med oss så raskt som mulig. Vi vil forsøke å finne en løsning. Du kan kontakte vår kundeservice på telefon 21 89 63 20, mandag-fredag 08:00-17:00, eller sende en e-post til contactcenter@collectorpayments.no.

HVA GJØR JEG HVIS JEG ØNSKER Å INNFRI UTESTÅENDE KREDITT, I STEDET FOR Å BETALE DE AVTALTE AVDRAGENE

Du kan innfri kreditten som er gitt når du vil, og delbetalingsavtalen vil avsluttes omgående. Hvis dette er ønskelig, undersøk ditt utestående beløp på bill.collectorpayments.no, eller ta kontakt med kundeservice på telefon 21 89 63 20.

HVILKE FAKTURAMETODER ER TILGJENGELIG?

Vi vil vanligvis sende fakturaene per e-post. Vi vi kan også sende fakturaen per post for de som ønsker dette.

FORBRUKERPORTALEN

I vår forbrukerportal bill.collectorpayments.no, kan du søke om å få delbetalt din faktura, oppdatere din kontaktinformasjon, overvåke status på kreditten du har, se innbetalinger og betalte renter, samt endre forfallsdato. Innlogging kan gjøres via både mobil og PC, ved hjelp av BankID eller BankID på mobil.

JEG HAR MOTTAT ET INKASSOVARSEL. HVA SKAL JEG GJØRE NÅ?

Vi oppfordrer deg til å betale det utestående beløpet innen fristen i mottatte varsel. Dersom du ikke har mulighet til å betale anbefaler vi deg å kontakte vår kundeservice på telefon 21 89 63 20, eller sende en e-post til contactcenter@collectorpayments.no.

HVA GJØR JEG HVIS JEG HAR MOTTATT FEIL PRODUKT, ELLER DET IKKE MØTER MINE FORVENTNINGER?

I forhold til produkt- eller returrelaterte spørsmål, vennligst ta kontakt med butikken hvor du kjøpte varen. Dersom en butikk har registrert og godkjent retur av en vare eller ved reklamasjon, vil de gi oss beskjed slik at din kredittbalanse vil bli oppdatert automatisk. Vær oppmerksom på at faktureringen vil fortsette som normalt, frem til butikken har registrert og godkjent varereturen/reklamasjonen.

BUTIKKEN / NETTBUTIKKEN HAR MOTTAT OG REGISTRERT VAREN I RETUR FOR MITT KJØP.

Når butikken / nettbutikken har registrert og godkjent varereturen/reklamasjonen, vil din kredittbalanse bli oppdatert automatisk. Dersom kreditten allerede er betalt, vil vi tilbakebetale det innbetalte beløpet til din konto. Vennligst oppgi fakturainformasjon og kontodetaljer i disse tilfellene. Vi vil kun tilbakebetale innbetalte beløp til personen som utførte kjøpet.

HVORFOR HAR JEG IKKE MULIGHET TIL GJØRE KJØP VIA DENNE BETALINGSLØSNINGEN?

Kredittbeslutningen er basert på en total vurdering for hvert enkelt kjøp. Vi benytter personlig informasjon som kunden oppgir til nettbutikken, samt opplysninger fra et kredittoplysningsbyrå. Basert på dette tas en beslutning på om kreditt skal gis.

For mer informasjon anbefaler vi deg å kontakte vår kundeservice på telefon 21 89 63 20, eller sende en e-post til contactcenter@collectorpayments.no.

JEG HAR SPØRSMÅL VEDRØRENDE PRODUKTLEVERING OG FAKTURAINNHOLD.

Vedrørende produktrelaterte spørsmål, ta kontakt med butikken hvor du gjorde ditt kjøp. Vår kundeservice kan hjelpe deg med spørsmål om kreditten som er gitt, samt betalingsrelaterte spørsmål. Ta kontakt med vår kundeservice på telefon 21 89 63 20, eller sende en e-post til contactcenter@collectorpayments.no.

HVORDAN ER MIN INFORMASJON BESKYTTET OG BEHANDLET AV DENNE TJENESTEN

Ved å benytte din personlige informasjon kan vi autentisere identiteten din i kredittbeslutningsprosessen. På denne måten kan vi redusere risikoen for misbruk og svindel. Siden vi ønsker å garantere for din sikkerhet, er all personlig informasjon sendt via en sikker forbindelse. Når du handler via nettbutikker velger du betalingsløsning og vi kan i noen tilfeller be kunder om å benytte BankID slik at en sterk identifisering har blitt utført. Din personlige informasjon benyttes for innvilgelse av kreditt. Opplysninger vedrørende kredittsjekken vil ikke bli oversendt til nettbutikken.

Forbrukerportalen er kryptert via en HTTPS sikret forbindelse. Dette betyr at ekstern tilgang er teknisk blokkert. I tillegg vil alle endringer og aksjoner i forbrukerportalen måtte bekreftes med sterk identifisering via BankID.

Collector Bank AB har lisens fra Datatilsynet for behandling av personopplysninger, og vi betjener våre kunder med absolutt tillit. I all vår virksomhet opererer vi i henhold til lover, forskrifter og retningslinjer fra myndigheter.

Om du ønsker flere detaljer, se ytterligere info i vår Personvernerklæring her.

FORBRUKERPORTALEN ER MIDLERTIDIG UTILGJENGELIG. HVA ER PROBLEMET?

Følgende WEB-leserne kan benyttes for vår forbrukerportal: Internet Explorer, versjon 11 og senere, Firefox, Google Chrome og Safari. Dersom din WEB-leser ikke er blant de ovennevnte, så kan tjenesten feile.

Se også til at din WEB-lesers-innstillinger tillater cookies og JavaScript command sets.

HVA OM JEG ER UENIG MED Collector Bank AB?

Uenighet eller klager vedrørende kredittavtalen kan tas direkte med kundeservice. Ta kontakt med via telefon 21 89 63 20, eller send en e-post til contactcenter@collectorpayments.no. Collector Bank behandler alle klager i henhold til rundskriv 12/2014 fra Finanstilsynet.

Dersom du er misfornøyd kan du også ta kontakt med Finansklagenemda per brev til postboks 53 Skøyen, 0212 Oslo eller per telefon 23 13 19 60.

HVEM FØRER TILSYN MED TJENESTEN OG GJØR BESLUTNINGER I FORHOLD TIL TVISTER?

Det er Finanstilsynet som er har ansvaret for tilsyn av bank- og finansnæringen i Norge.

Finansklagenemda er et bransjebasert utenrettslig tvisteløsningsorgan som har som hovedformål å behandle tvister som oppstår mellom finansforetak og deres kunder.

Dersom det ikke oppnås en utenrettslig enighet via Finansklagenemda, vil saken behandles i rettsapparatet.

DERSOM DU IKKE FANT SVAR PÅ DINE SPØRSMÅL, VENNLIGST TA KONTAKT MED VÅR KUNDESERVICE

Du kan nå oss på telefon 21 89 63 20. Kundeservice er åpen mandag - fredag 08:00 - 17:00.

Dersom du tar kontakt med oss via e-post på contactcenter@collectorpayments.no, vennligst legg inn ditt fakturanummer i subject-feltet, slik at vi kan behandle din henvendelse raskere.